Cu stil despre educație

Search

Jocuri de socializare la ȋnceput de an şcolar

Învățarea prin colaborare, indispensabilă pentru stimularea şi motivarea elevilor mari şi mici, dă roade dacă este atent planificată, pregătită şi implementată cât mai devreme cu putință, preferabil din prima zi a noului an şcolar. 

Pentru a lucra, mai apoi, armonios ȋn echipă şi a ȋnvăța bine alături de colegi este de dorit ca fiecare elev să depună, ȋncă din prima zi, un efort susținut pentru a se adapta la noua etapă şi la noul orar, a ȋnțelege şi accepta regulile clasei, a se acomoda cu stilul de lucru al cadrului didactic. 

Uşor de spus, greu de făcut. În sprijinul profesorului modern, vin numeroasele jocuri de socializare şi intercunoaştere, inspirate din team-building (formarea spiritului de echipă) care favorizează ȋnchegarea colectivului şi ajută la formarea relațiilor de colaborare.

GHEMUL MAGIC 
Este un joc pentru toate vârstele care ȋşi are fundamentul ȋn sociometrie şi sociogramă, tehnică creată de eminentul psihiatru, psihosociolog şi educator român, Jacob Levy Moreno, născut la Bucureşti, ȋn 1892.

Colorat şi sclipitor, ghemul uriaş din jocul nostru deapănă poveşti, ȋncheagă conversații, dezvoltă ascultarea activă şi este binevenit să stabilească relații pozitive ȋntre colegii de clasă. Firul lui ȋntins dezleagă limba şi ȋi antrenează ȋn discuție pe toți, ȋn special pe cei timizi şi retraşi.

În ce constă magia jocului? Profesorul explică regulile şi dă startul jocului, oferind ghemul primului elev.
¨Numele meu este Miss Alina şi ȋmi place să pictez.¨ 
În cerc, ȋn picioare sau aşezați pe scaune, elevii ȋşi aşteaptă rândul, ascultând şi pregătind, ȋn gând, răspunsul. La primirea ghemului magic, primul elev prezintă informațiile pe care tocmai le-a aflat şi adaugă propria prezentare, după modelul dat.

¨Numele ei este Miss Alina şi ȋi place să picteze.
Eu mă numesc Edi şi ȋmi place să joc tenis.¨


Ghemul trece apoi la următorii colegi, până când firul ia forma unei pânze de păianjen. Acum este momentul perfect pentru a evidenția faptul că ȋntr-o clasă şi, ȋn special, ȋntr-o echipă, toți colegii sunt conectați ca ȋntr-o rețea, iar efortul personal al fiecăruia este foarte important pentru progresul şi armonia grupului.
La final, ȋntrebările de genul, Cum te-ai simțit ȋn timpul jocului? Ce noutăți ai aflat despre colegi? Cum poți ajuta mereu echipa? subliniază ideea că respectul, prietenia, ascultarea activă, oferirea de sugestii ȋntr-o manieră politicoasă ne motivează şi ne fac să ne simțim bine. O fotografie a acestui moment poate fi o amintire plăcută mai ales dacă va fi aşezată pe perete, ȋn proximitatea regulilor clasei.

Ghemul magic este un joc versatil oferind posibilitatea cadrelor didactice de a imagina şi planifica 1001 de variante pornind de la ideea de bază. Se pot avea ȋn vedere răspunsuri, simple sau dezvoltate, ȋn funcție de vârstă, scopul lecției şi caracteristicile clasei. Iată câteva exemple:


2 ADEVĂRURI ŞI O MINCIUNĂ
Ideal ar fi, ca foarte devreme, să ȋi ȋnvățăm pe elevi să deosebească adevărul de minciună cu ajutorul logicii şi a comunicării nonverbale. 2 adevăruri şi o minciună este un joc de intercunoaştere, ascultare activă şi gândire critică.

Regulile sunt simple: când ȋi vine rândul, fiecare elev trebuie să se prezinte ȋn fața clasei, dezvăluind două lucruri adevărate şi o informație neadevărată.



Nu ȋmi plac cartofii prăjiți.
Vara aceasta, am vizitat Polul Nord şi am văzut pinguini.
În vacanță, am citit o carte despre pirați. 

Restul grupului, după puțin timp de gândire, rezolvă misterul şi decide care dintre cele trei informații este falsă, ridicând paleta cu răspunsul corespunzător (adevăr / minciună) şi justificând alegerea.

Cum ai ajuns la această concluzie? Ce indicii l-au dat de gol pe colegul tău? Ce noutăți ai aflat despre colega ta? La ce ne foloseşte această informație? Cum putem transforma această minciună ȋntr-un adevăr? sunt ȋntrebări deschise care pot da consistență dialogului.

BINGO CU PRENUMELE COPIILOR
Un alt joc nemuritor şi cu succes garantat este bătrânul BINGO. Se pare că, prima menționare a jocului datează din Italia anului 1530, unde purta numele de Lo Giuoco del Lotto D'Italia. In Franța, a devenit cunoscut după 1770, se numea Le Lotto şi era preferatul oamenilor ȋnstăriți; ȋn Spania, jocul a fost interzis ȋntre anii 1922-1977.

Cert este un lucru, nimeni nu-şi mai aduce aminte precis cine şi cum a inventat jocul. Se ştie doar că numele actual a fost dat, mulți ani mai târziu, de norocosul Edwin S. Lowe, un negustor de jocuri şi jucării din New York. Importat din Europa ȋn 1929, jocul a devenit foarte popular ȋn Statele Unite ale Americii şi, pe atunci, purta numele de beano. Legenda spune că, ȋntr-una din partidele la care era prezent Lowe, o doamnă emoționată peste măsură de faptul că avea să câştige, s-a bâlbâit şi a strigat BINGO ȋn loc de beano. Pe Lowe, episodul l-a inspirat şi, o dată ȋntors la birou, l-a contactat pe prietenul său, Carl Leffler, profesor de matematică la Columbia University, propunându-i crearea unui nou joc, BINGO, şi inventarea unor cartonaşe cu rare şi surprinzătoare combinații de numere.  

Trebuie neapărat menționat faptul că primii care au introdus versiunea bingo ȋn educație, au fost germanii care, ȋncă de prin anii 1800, au folosit jocul pentru a le preda copiilor cunoştințe de matematică, gramatică şi istorie.

Copiii sunt fascinați de acest joc şi dacă, vreodată, eşti ȋn pană de idei, materia este plictisitoare ori conceptele greu de explicat, ȋncearcă… BINGO. Cartonaşele Profesori Moderni, de mai jos, se pot descărca şi edita ȋn Power Point fără prea mare bătaie de cap.

Profesori Moderni Profesori Moderni
Ce este BINGO cu prenumele copiilor? O activitate distractivă de intercunoaştere şi socializare, care pe lângă faptul că este amuzantă ȋi familiarizează pe copiii de la clasele 0 şi I cu prenumele colegilor lor. Dacă mulți dintre ei, la această vârstă, ştiu deja să recunoască şi să ȋşi scrie propriul nume şi prenume cu litere de tipar şi de mână, nu la fel se ȋntâmplă atunci când trebuie să identifice numele celorlalți ȋn diverse contexte sau colțuri ale clasei, ȋn care poate nu există desene, culori şi simboluri ajutătoare: cuier, ghiozdane, paltoane, rechizite, cărți, caiete, ecusoane, albume, jocuri şi jucării aduse de acasă. Îi pregătim pentru viață, nu-i aşa?

Urmează partea bună… Indiferent de varianta de bingo cu nume pe care decizi să o pregăteşti (nume cu litere de tipar/ de mână, nume şi avatar, nume şi poză, nume cu litere amestecate, nume cu litere lipsă, nume alese şi scrise de copii, ghicitori…) nu uita elementele surpriză: 
  • Extrageți numele dintr-un coşuleț/ săculeț/ cutie/ borcan/ pălărie magic(ă) cu ochii ȋnchişi sau intonând, ȋn cor, un refren scurt. Improvizați o undiță cu magnet şi pescuiți jetoanele cu nume. 
  • Suspansul creşte dacă numele extrase sunt scrise pe materiale neconvenționale, ca de exemplu, capace de borcane, bețişoare, petice, frunze uscate sau nuci.
  • Pentru a marca numele extrase, copiii pot folosi ştampile, macaroane ȋn forme ciudate, boabe uriaşe de fasole, pietricele, scoici, castane. 
  • Elevul care strigă Bingo poate deveni profesor ȋn jocul următor.

Tu, ce alte idei ai? Scrie-ne!


Niciun comentariu

Trimiteți un comentariu

Îți mulțumim pentru că eşti alături de noi şi ne citeşti. Aşteptăm cu mare drag părerea ta. Scrie-ne!