Cu stil despre educație

Search

Profesori cu ADHD. Provocări şi soluții

Profesorii cu ADHD există şi se află printre noi. De cele mai multe ori, le este greu sau ruşine să vorbească, nu se informează şi nu cer ajutor. Suferă ȋn tăcere.

Nu te poți concentra?
Iți pierzi des şirul ideilor ȋn fața elevilor şi ai lapsus?
Nu poți stăpâni clasa aşa cum ți-ai dori pentru că ȋn jurul tău domneşte dezordinea?
Pierzi mult timp răscolind după obiectele de care ai nevoie ȋn clasă?
Iți pierzi ȋncrederea ȋn tine pe zi ce trece şi nimic nu te mai motivează?
Munca la catedră ți se pare o corvoadă şi ȋți doreşti să evadezi?
Te gândeşti să-ți dai demisia din ȋnvățământ şi să te apuci de altceva?


Află că nu demisia este soluția. Eşti un om de aur şi ȋnvățământul românesc are nevoie de profesori creativi şi pasionați ca tine. La fel şi elevii cu ADHD şi părinții lor.

De câțiva ani ȋncoace părinții, specialiştii ȋn educație şi mass media au ȋnceput să fie din ce ȋn ce mai atenți şi preocupați de copiii şi adulții cu ADHD, căutând soluții pentru a le ȋmbunătăți viața şi activitatea.

Despre ADHD, pe scurt…
Pentru cine nu este ȋncă la curent, ADHD este definită ca o tulburare de ordin comportamental care afectează predominant copiii, punându-le ȋn dificultate dezvoltarea socială şi psihologică. Este o condiție medicală care se manifestă prin, s-o spunem pe scurt, imposibilitatea de concentrare asupra anumitor subiecte şi activități. Despre ADHD, mai pe larg, aici.

ADHD a fost menționat pentru prima dată ȋn 1902 de pediatrul britanic Sir George F. Still ȋntr-o serie de prelegeri ȋn care analiza problema unor copii ce nu se puteau controla şi reacționau ȋntr-un mod atipic față de ceilalți copii de aceeaşi vârstă. Încă de la acea vreme, pediatrul găsea surprinzator faptul că toți acei copii observați nu prezentau deficit de inteligență, ci dimpotrivă.

În anii ’40, Dr. Charles Bradley a remarcat la cazurile de encefalită din acea perioadă manifestări similare copiilor hiperactivi. După ȋndelungi cercetări, comunitatea medicală a vremii a ajuns la concluzia că, ȋn cazul copiilor hiperactivi, există o afecțiune a creierului.

Începând cu anii ’60 şi până ȋn prezent, numeroşi cercetători au negat existența unei astfel de tulburări şi au pus acest tip de comportament pe seama unei carențe de educație, el fiind o consecință şi nu o problemă ȋn sine.

Vremea a trecut şi copiii cu ADHD de odinioară, diagnosticați sau nu, au devenit oameni mari sau foarte MARI, integrându-se ȋn câmpul muncii, lesne sau anevoios, după caz. Iată câteva exemple: Galileo, W. A. Mozart, Leonardo da Vinci, Jules Vernes, Agatha Christie, George Bernard Shaw, J. F. Kennedy, Henry Ford, Albert Einstein, Winston Churchill, Louis Pasteur, Alexander Graham Bell, Walt Disney, Cher, John Lennon, Hans Christian Anderson, Steve McQuinn, Mariel Hemingwai, Dustin Hoffmann, Justin Timberlake, Will Smith, Jim Carrey, Jamie Oliver, Sir Richard Branson, Paris Hilton.

Potrivit datelor Ministerului Sănătăţii, în prezent în România, sunt 8500 de cazuri de ADHD, diagnosticate la pacienţi cu vârste între 0 şi 19 ani. Pe lângă terapia comportamentală, pentru tratarea ADHD se recurge inclusiv la tratamente psihiatrice medicamentoase de la vârste foarte fragede. 7.581 de persoane, atât copii, cât şi tineri cu vârsta până în 26 de ani, beneficiază de tratament cu pastile pentru ADHD. Dacă primesc ajutor, mai spun specialiştii, copiii şi adulții cu ADHD pot duce vieţi normale şi productive.

Hai să ne punem, pentru un moment, ȋn pielea unui profesor cu ADHD, să vedem 4 provocări pe care le are de ȋnfruntat zi de zi şi ce ar putea să facă ca viața şi munca să-i fie mai uşoare.

Provocarea 1: Cum arată clasa şi lecția unui profesor cu ADHD?
Teancuri de hârtii, culegeri, caiete şi lucrări, unele corectate, altele pe jumătate sau deloc. Deşi s-a pregătit temeinic cu mult timp ȋnainte de lecție, nu are un plan complet, ci doar notițe sau idei mâzgălite pe diverse ciorne şi foi de negăsit exact atunci când are nevoie de ele. Materialele didactice sunt dezordonate şi neadecvate. Lecția, ȋn esență, este originală şi plină de informații inedite dar, pentru că acordă o prea mare atenție detaliilor, se ȋndepartează de subiect şi pierde noțiunea timpului. Mici incidente frecvente, de genul, unde a pus catalogul, pixul, ochelarii ȋl scot din ritm şi ȋl fac să-şi piardă şirul ideilor. Spre amuzamentul elevilor, le ȋncurcă des numele şi confundă sălile de clasă.

Soluția: În acest caz, profesorul cu ADHD are nevoie de un curs intensiv de organizare, de genul celui propus de Relay Graduate School of Education pe platforma online Coursera, “Get organized: How to be a Together Teacher”. Pe de-o parte, ar fi bine să descopere cum să-şi organizeze şi gestioneze spațiul fizic, pe de alta, cum să identifice instrumentele eficiente de organizare a timpului şi sarcinilor, potrivite propriului stil de muncă şi viață. Tăvițe orizontale şi verticale, arhivatoare, bibliorafturi colorate, plicuri de toate mărimile, etichete personalizate, agende, carnețele, temporizatorare şi aplicații digitale ȋi stau la dispoziție. Un mentor sau un consultant care să ştie toate aceste amănunte, de asemenea, ȋi poate fi de mare ajutor.

Provocarea 2: Unde şi cum ȋşi găseşte liniştea de a crea un profesor cu ADHD? 
Orice zgomot sau lucru marunt ȋl face să ȋşi piardă concentrarea. De aceea, de cele mai multe ori, profesorul cu ADHD pare celorlalți ineficient, neserios şi venit de pe altă lume. Oricât de mult ar ȋncerca să se concentreze şi să fie productiv, ȋn şcoală şi acasă, nu găseşte momentul potrivit, nici locul liniştit unde să poată planifica şi lucra ȋn tihnă. Totul devine haos şi stres.

Soluția: Spațiile izolate şi ferite sunt gura de rai de care are nevoie profesorul cu ADHD. Acestea se obțin prin schimbarea poziției unui mobilier sau prin instalarea unui paravan ȋntre masa lui de lucru şi a colegilor. Dacă acest lucru nu este posibil iar cancelaria sau biblioteca sunt, pe de-a-ntregul, un spațiu deschis, căştile cu o muzica relaxantă şi lucrul cu fața la o fereastră sau un perete sunt soluția salvatoare. La fel, telefonul ȋn modul avion sau silențios şi la o distanță cât mai mare pentru e evita ȋntreruperile nedorite.

Provocarea 3: Cum supraviețuieşte profesorul cu ADHD atacurilor de panică, agorafobiei, pierderilor de memorie? 
Din curiozitate, profesorul cu ADHD vrea să le facă pe toate. Începe proiecte ȋnainte de a le finaliza pe cele anterioare, răspunde afirmativ tuturor invitațiilor şi cererilor fără a sta prea mult pe gânduri, ȋmprumută bani de care uită, cumpără lucruri inutile doar pentru a face pe plac vânzătorului, abordează cu optimism şi perfecțiune activități neimportante sau puțin benefice, uită complet care ȋi sunt prioritățile şi planurile. Din păcate, momentul bilanțului este neplăcut şi ȋl face pe profesorul cu ADHD să se simtă descurajat şi demotivat. Sentimentul de vinovăție ȋl sleieşte de puteri, iar scenariile pesimiste capată proporții.

Soluția: Căderile nervoase şi anxietatea nejustificată pot fi prevenite printr-o rutină bine pusă la punct. Din programul zilnic nu ar trebui să lipsească cele 30 de minute de activitate fizică. Pentru a nu se plictisi şi abandona acest bun obicei, este recomandabil să alterneze gimnastica cardio cu plimbarea ȋn aer liber, dansul, mersul bicicleta sau ȋnotul. Endorfinele, serotonina şi dopamina - neurotransmițătorii care activează hormonii fericirii, dau o stare de bine imediat după activitatea fizică, de aceea mulți specialiştii sugerează să ne ȋncepem ziua cu sport. Iată şi alte activități care induc starea de bine, te ajută să ai o zi bună şi un somn liniştit: ȋmbrățisările, stretchingul, meditația, complimentele oferite şi primite, o baie relaxantă, ȋnvățarea unui instrument muzical nou. Proteinele din alimentele sănătoase precum nuci şi migdale, suplimentele alimentare recomandate de medic, apa din abundență şi sentimentele ȋmpărtăşite, reduc stresul şi nefericirea.

Află aici cum tehnica Pomodoro te poate ajuta să ȋți faci mai mult timp pentru tine. În orice caz, nu ezita să consulți un specialist dacă ai ȋntrebări sau frământări la care nu ai găsit ȋncă un răspuns.

Provocarea 4: Ce ȋl calmează imediat pe un profesor cu ADHD ȋn zilele istovitoare?
Astfel de perioade sunt greu de suportat. Lucrurile nu ies aşa cum ar trebui, cei din jur nu dau nicio mână de ajutor, deadline-urile se apropie, incidentele se țin lanț, toate merg prost. Când e cu nervii la pământ, profesorul cu ADHD ar prefera să stea departe de lume, dar nu ȋntotdeauna acest lucru este posibil. Îl vezi jucându-se cu capacul pixului ȋn mijlocul unei şedințe, bătând din picior sub catedră ȋn timpul lecției, rotindu-şi verigheta sau inelul ȋn jurul degetului, manevrând te miri ce.

Soluția: Arsenalul unui profesor cu ADHD poate conține cateva accesorii anti-stres, cunoscute şi utilizate atât de către adulți, cât şi de către copiii din lumea ȋntreagă.

Încă la modă este cartea de colorat pentru oameni mari. Mandale, frunze, animale şi forme abstracte sunt doar câteva figuri pe care le puteți găsi, de exemplu, ȋn Grădina Secretă şi Pădurea Fermecată, cărți faimoase de colorat pentru adulți, create de artiştii grafici Millie Marotta şi Johanna Basford. În şedințele lungi sau ȋn pauza de cafea sunt compania perfectă. Le-ai ȋncercat?


Fidget Spinner a avut momentul lui de glorie, anul trecut. Este un centrifug de bază, compus dintr-un rulment ȋn jurul căruia este aşezat un design curios realizat din diverse materiale, precum oțel inoxidabil, alamă, plastic, titan şi cupru. Este silențios, uşor de ținut ȋn buzunar sau ȋn geantă şi lesne de folosit. Pur şi simplu, trebuie să-l roteşti pe un deget oarecare, ȋn funcție de ȋndemânare. Mişcarea de rotire oferă un feedback senzorial unic şi relaxant. Dacă ȋți displace ideea spinner-ului, poți ȋncerca clasica minge din burete. Obții acelaşi efect.

Sticla de calmare, cunoscută şi sub denumirea de borcanul senzorial sau cu glitter, este o metodă glamour de relaxare. Se poate realiza acasă, dintr-o sticlă sau un borcan gol, ȋn care se introduc glitter de diverse culori, apă caldă amestecată cu puțin lipici (transparent) pentru a ȋncetini mişcarea particulelor strălucitoare şi un strop de colorant alimentar. O ȋntorci ca pe o clepsidră şi observi căderea lentă şi fascinantă a particulelor de glitter prin lichid.

Niciun comentariu

Trimiteți un comentariu

Îți mulțumim pentru că eşti alături de noi şi ne citeşti. Aşteptăm cu mare drag părerea ta. Scrie-ne!