Tracking system la clasa

duminică, 15 ianuarie 2017


Cred că nu există clasă în care să nu existe cel puțin un elev care să aibă o tulburare de conduită. Fie că simte nevoia să se afle în centrul atenției, fie că i se pare mult mai interesant să încalce regulile și să-ți testeze limitele sau, pur si simplu, suferă de opoziționism provocator, lecția ta este stricată și plină de adresări de genul: ,,Lasă vorba”, ,,Stai frumos pe scaun”, ,,Mai e puțin până la pauză, vei mânca atunci”etc. Adresări din care încerci să excluzi negația pentru că știi că elevul tău va face exact contrariul.

Fie că avem în sala de clasă elevi opoziționali sau nu, trebuie să cunoaștem câteva metode de a gestiona comportamentele lor. Pentru început profesorul trebuie să ia legătura cu părinții elevului pentru a identifica dacă elevul are probleme cu figurile de autoritate de la școală sau/și cu cele de acasă. Odată cunoscut acest lucru, profesorul poate identifica cauzele acestui comportament, precum: inexistența limitelor ferme în mediul familial, frustrări, resentimente, sentimente de demoralizare, plictiseală sau neputință, dorința de a capta atenția celorlalți sau dificultăți de sănătate mentală, și își poate crea un plan prin care să evite luptele de putere cu elevul. Singura modalitate de a-i determina să respecte regulile este aceea de a le oferi lor puterea, și anume, stabilirea împreună a unor reguli și a unor consecințe, valorificarea experienței de viață a elevului ori de câte ori este posibil și chiar transformarea acestuia în asistentul/ ajutorul tău.
 
Dacă ai aplicat deja aceste metode la clasă și nu ai observat nici măcar o schimbare în comportamentul elevilor, îți propun o altă metodă numită ,,Tracking system” pe care eu am folosit-o și care a detensionat atmosfera în clasa mea.  
 
Pentru a crea această metodă, ai nevoie de cârlige de rufe de lemn pe care să scrii numele elevilor (în cazul în care ai clasa pregătitoare îi poți pune pe elevi să picteze/ coloreze cealaltă parte a cârligului pentru a fi mai ușor de recunoscut) și cartoane pe care să scrii afirmații de genul: extraordinar, bravo, ești pe drumul cel bun, sunt pregătit să învăț, reflectează, avertisment și discuție cu părinții. Am văzut de foarte multe ori aceste afirmații în multe clase și le consider de bază. Tu, evident, poți pune orice fel de afirmații îți dorești și care crezi că se potrivesc clasei tale.
 
Poți folosi metoda pentru a monitoriza comportamentul elevului într-o zi sau în mai multe. Tot ce trebuie să faci este să stabilești împreună cu elevii tăi o rutină ca la intrarea în clasă, aceștia să își ia cârligul și să îl prindă în dreptul afirmației ,,sunt pregătit să învăț”. În funcție de comportament și participarea la oră aceștia pot avansa sau regresa.
 
Această metodă trebuie prezentată elevilor sub forma unui joc, se pot oferi și premii. Cei care stau o săptămână la ,,extraordinar” pot deveni pentru 10-15 minute profesori și îi pot învăța pe colegii lor un joc. 
 
Orice metodă funcționează, contează enorm modul în care o prezinți elevilor și încrederea pe care tu o ai în ea.
 
Îți doresc multă baftă și o clasă de poveste!
Ancuta


Dikel, W., (2015), Sănătatea mentală a elevului. Ghid pentru personalul didactic, București, Editura Trei

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Iti multumim din suflet pentru ca esti alaturi de noi si ne citesti. Asteptam cu mare drag parerea ta. Scrie-ne!

 
site design by designer blogs
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...