Temele pentru acasa - intre stereotipul scolii vechi si nevoile actuale ale elevilor

duminică, 30 octombrie 2016

 
Nici nu a început bine școala și deja părinții te întreabă ce temă le-ai dat elevilor, de ce le dai așa de puțină sau de ce le dai atat de multă.

NU INCERCA SA-I MULTUMESTI PE PARINTI. VA FI IMPOSIBIL. 
 
Ceea ce trebuie sa faci, inca de la prima sedinta cu parintii, este sa ii informezi in legatura cu acest subiect. Ei trebuie sa cunoasca care este scopul temelor pentru acasa si care sunt conditiile in care sunt acordate.
Profesorii nostri ne-au facut sa intelegem ca temele sunt o prezență constantă în viața de zi cu zi a elevilor, si de aceea ele pot avea mai multe scopuri care se împletesc și duc la dezvoltarea personală a elevului. Trebuie sa iti aduci aminte, atunci cand te gandesti ce teme pentru acasa vrei sa dai copiilor, ca printre principalele scopuri acasă se numără: exersarea competențelor, feedback pentru profesor, dezvoltarea interesului pentru învățare, dar și îmbunătățirea relației părinte-copil.

Odata ce ai stabilit scopul trebuie sa tii cont de o serie de principii, si anume, stadiul de dezvoltare cognitiva a elevului, interesele si pasiunile acestuia, chiar si de conditiile materiale ale acestuia.  Si, pentru a fi sigur ca timpul alocat temelor pentru acasa este unul adecvat, poti tine cont si de regula celor 10 minute impusa de Harris Cooper. Aceasta constă în înmulțirea a 10 minute cu clasa în care se află respectivul elev, iar produsul operației să reprezinte durata maximă a efectuării temei pentru acasă.
Conform lui Harris Cooper, frecvența și durata temelor ar trebui să fie astfel pentru[1]:
clasa I și a II-a - trei sau patru teme pe săptămână,
fiecare cu o durată între 10-20 minute;
clasa a III-a, a IV-a și a V-a – maxim patru teme pe săptămână,
fiecare cu o durată între 30 și 50 de minute;
clasa a VI-a, a VII-a și a VIII-a – maxim cinci teme pe săptămână,
fiecare cu o durată între 60-80 de minute; 
 
În România, Regula celor 10 minute a lui Harris Cooper nu este aplicată, fiind instituită cea a Ministerului Educației Naționale care prevede ca temele pentru acasă pentru clasele primare să nu depășească 2 ore, iar pentru clasele gimnaziale să nu depășească 3 ore. Cu toate acestea, un elev din învățământul primar ajunge să primească teme care durează mai mult de două ore pe zi.
Stiu ca tu esti un profesor modern si constientizezi ca durata temelor pentru acasă este mai puțin importantă decât efortul depus de elev în efectuarea acesteia. Nu trebuie sa uiti sa evaluezi corect complexitatea temelor si gradul lor de dificultate. Pentru ca temele sunt date pentru copii, nu pentru parinti. Iar ca atunci cand nu tii cont de aceste principii, temele pentru acasa vor avea o serie de efecte negative asupra elevului: dezvoltarea unei atitudini negative fata de scoala, demotivarea, frustrarea, dependenta fata de parinti, incurajarea copiatului, oboseala psihica si emotionala, depresie, stres, anxietate, pierderea increderii in sine.
În stabilirea temelor pentru acasă ale societății secolului al XXI-lea trebuie să primeze principiul calității și nu cel al cantității. Principiul calității urmărește dezvoltarea gândirii critice, a inteligenței emoționale și sociale, stimularea creativității și punerea elevului în situații concrete de viață care să-l ajute să înțeleagă utilitatea cunoștințelor învățate în clasă.
Prin urmare, este necesară o reflectare asupra naturii ambivalente a efectelor temelor pentru acasă asupra elevilor din învățământul primar de fiecare dată când sunt folosite de către profesor, pentru a-i ajuta pe elevi să beneficieze de efectele pozitive ale temelor, contribuind astfel la dezvoltarea lor personală și integrarea ulterioară în societate.
Iti propun o serie de idei pentru temele elevilor:

Clasa I
Subiectul lecției: Sunetul și litera ,,m” (mic de mână) și ,,M” (mare de mână)
Tema pentru acasă: ,,Realizați un desen în care să fie prezentă de patru ori litera ,,m” (mic de mână) și de trei ori ,,M” (mare de mână).
Scopuri:
·                    formarea deprinderii de a scrie corect;
·                    dezvoltarea imaginației;
·                    dezvoltarea creativității;
·                    dezvoltarea gustului estetic;
           Această temă prezintă o viziune interdisciplinară pentru că îmbină și disciplina ,,Arte vizuale și lucru manual”. Nu durează mai mult de 10 minunte, nu este plictisitoare, contribuie la dezvoltarea mușchilor fini ai mâinii și în același timp îi cultivă elevului sentimentul de încredere în sine.
Verficarea temei: Se va aprecia creativitatea de care a dat dovadă fiecare elev, fără a fi acordate calificative.
Motivarea privind utilitatea acordării acestei teme pentru acasă: ,,Această temă vă ajută să vă relaxați și să vă dezvoltați imaginația, de asemenea, puteți face tema cadou cuiva drag.”

Clasa a II-a
Subiectul lecției:,,Povestirea unor întâmplări trăite sau observate”
Tema pentru acasă: Realizați un text de 40-50 de cuvinte în care să povestiți ultimul eveniment la care ați participat, precizând cum v-ați simțit și ce ați învățat.
Scop:
·                    povestirea unor evenimente semnificative din viața proprie;
·                    dezvoltarea inteligenței emoționale;
·                    dezvoltarea capacităților de analiză și sinteză;
·                    exersarea memoriei;
·                    dezvoltarea gândirii;
Verificarea temei pentru acasă: Se va realiza prin prezentarea orală de către fiecare elev a temei pentru acasă. Se vor corecta greșelile de exprimare și se vor oferi sugestii cu privire la perfecționarea temei pentru acasă. Procesul de verificare a acestei teme solicită o cantitate mare de timp, de aceea cadrul didactic trebuie să se gândească dinainte la modalitate de verificare a temei.
Această temă pentru acasă are un caracter socio-cultural, care îl pune pe elev în ipostaza de povestitor. Are o durată mai mică de 20 minute, iar cerința de a povesti evenimentul cu ajutorul a 40-50 de cuvinte îl ajută pe elev să analizeze momentele care trebuie să fie trecute în compunere. De asemenea, cerința temei îi oferă elevului posibilitatea de a alege evenimentul pe care dorește să-l relateze. Profesorul trebuie să dea dovadă de interes pe tot parcursul verificării lecției, pentru ca fiecare elev să simtă că experiența lui este valorificată.
Motivarea utilității acordării acestei teme pentru acasă:,,Această temă vă va ajuta să vedeți cât de important este pentru dezvoltarea voastră să participați la diferite evenimente și să reflectați asupra lor. De asemenea, puteți constitui o sursă de inspirație pentru fiecare dintre noi.”

Clasa a III-a
Subiectul lecției: ,,Fricosul” de Emil Gârleanu
Tema pentru acasă: ,,Realizați un interviu cu un membru al familiei despre un moment în care acestuia i-a fost frică și cum a depășit momentul respectiv. Interviul trebuie să conțină minim 4 întrebări și răspunsuri.”
Scopurile temei:
·                    dezvoltarea competențelor de comunicare;
·                    dezvoltarea relației dintre familie și copil;
·                    însușirea unor principii morale;
·                    dezvoltarea memoriei și a gândirii;
·                    dezvoltarea inteligenței emoționale;
Verificarea temei pentru acasă: Se va face prin prezentarea orală de către fiecare elev a interviului pe care l-a realizat. Se vor corecta și accepta greșelile și vor fi considerate oportunități de învățare.
Această temă este foarte ușor de realizat și nu presupune utilizarea anumitor materiale. Poate fi realizată oriunde când părintele dispune de timpul necesar pentru a răspunde la întrebările pe care le formulează propriul copil. Elevul are libertatea de a formula întrebările care îl vor direcționa spre îndeplinirea cerinței. Durata acestei teme nu depășește 30 de minunte.
Motivarea utilității acordării acestei teme pentru acasă: ,,Această temă pentru acasă vă va ajuta să vă dezvoltați capacitățile de comunicare și să vorbiți ca jurnaliștii adevarați. De asemenea, veți învăța din experiența de viață a membrului din familie lucruri care vă vor fi foarte folositoare.”

Clasa a IV-a
Subiectul lecției: Predicatul verbal
Tema pentru acasă: ,,Găsiți împreună cu colegul de bancă o modalitate prin care le puteți preda colegilor voștri predicatul verbal (piesă de teatru, melodie, poster, poezie, clip, compunere etc.). Prezentarea metodei va dura1-2 minute.”
Scopurile:
·             cooperarea;
·             consolidarea cunoștințelor despre predicat;
·             dezvoltarea creativității și imaginației;
·             dezvoltarea inteligenței sociale;
Verificarea temei pentru acasă: va consta în prezentarea de către fiecare echipă a metodei propuse. Se vor aprecia toate ideile propuse de elevi și se vor face recomandările necesare. Nu se vor acorda note pentru creativitatea elevilor.
 
Sper ca te-am putut ajuta sa iti clarifici ce ai de facut. O sa parcurgem drumul acesta impreuna, oricand vei avea nevoie. Si nu uita, oricat de vocali si insistenti ar fi parintii, in felul tau, actioneaza cum e mai bine pentru elevi!

Cu drag,
Ancuta📚

 

6 comentarii:

  1. Super bine punctat, draga mea! Sper sa vadă articolul cat mai multi părinți si cadre didactice!Esti minunata!La cat mai multe articole!

    RăspundețiȘtergere
  2. SFAT: înainte de publicare ar fi indicat să verificați dacă ați scris toate diacriticele.

    RăspundețiȘtergere
  3. Minunat articol si foarte "la moda". "Nimic prea mult" ar trebui sa fie tema noastra, a adultilor, de fiecare zi!

    RăspundețiȘtergere
  4. Dacă la clasa I ,,Realizează un desen în care să fie prezentă de patru ori litera ,,m” (mic de mână) și de trei ori ,,M” (mare de mână), cum pot în clasa a II-a să realizeze un text de 40-50 de cuvinte ?????? Exersează în vacanța de vară???

    RăspundețiȘtergere
  5. foarte interesant articolul, ar trebui ca de aceste reguli sa tina cont toti profesorii, dar mai ales sa se tina cont ca elevii mai au de invatat si la alte materii, nu numai la romana si matematica

    RăspundețiȘtergere

Iti multumim din suflet pentru ca esti alaturi de noi si ne citesti. Asteptam cu mare drag parerea ta. Scrie-ne!

 
site design by designer blogs
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...